• 021-28421706(گویا)
  • 09125228704
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اقدامات قبل و بعد از انجام ایمپلنت
اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از انجام ایمپلنت (کاشت دندان)

ایمپلنت یک استوانه فلزی از جنس تیتانیوم می باشد که در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا بتواند جایگزین ریشه از دست رفته شود. در واقع ایمپلنت هنگامی که بتواند در استخوان فک قرار گیرد و جوش بخورد و مثل یک لایه پروتز مانند روی دندان قرار بگیرد، می تواند تقریبا بعد از بیست روز به عنوان یک دندان طبیعی در دهان عمل کند.اما نکته بسیار مهم اینجاست که ایمپلنت ها نیز برای اینکه بتوانند به خوبی جای خالی دندان طبیعی را پر کنند، نیاز به یکسری مراقبت ها دارند.
اقدامات قبل و بعد از انجام ایمپلنت
مراقبت های قبل از انجام ایمپلنت

  1. تمامی موارد خواسته شده تکمیل پرونده را به دقت مطالعه نموده و با صداقت کامل همه را پر نمایید تا پزشک خود را در انجام این عمل یاری کنید.
  2. حتما پیش از انجام ایمپلنت باید از سلامت لثه‌های خود مطمئن شوید زیرا اگر لثه‌های شما دارای هرگونه پوسیدگی، عفونت یا بیماری باشد این عمل با موفقیت انجام نمی‌شود. دقت داشته باشید دندان‌های مجاور ایمپلنت نیز باید به دقت بررسی شود زیرا تاثیر بسیار زیاد در ایمپلنت شما دارد.
  3. انجام اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (CBCT) و ارائه آن به همراه گزارش و CD به پزشک معالج.
  4. پس از آنکه بیمار تحت درمان گزارش رادیوگرافی خود را تحویل پزشک معالج می‌دهد، پزشک به کمک آن گزارش می‌تواند ارتفاع و ضخامت استخوان، محل عبور اعصاب مهم، سینوس‌ها و … را بررسی کند و بهترین محل قرارگرفتن ایمپلنت و سایز آن را مشخص کند.
  5. اگر بیمار دارای بیماری‌های زمینه ای  مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و …. یا بیماری‌های خاص مانند سابقه پیوند عضو، سکته قلبی، سکته مغزی یا …. باشد که مجبور است داروی خاصی مصرف کند باید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهد.
  6. خودداری از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون شما می‌شود به مدت سه الی پنج روز.
  7. استفاده از یک مسکن قوی یک ساعت قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت یا کاشت دندان.
  8. استفاده از دهان شویه به مدت سه روز پیش از آغاز عمل جراحی ایمپلنت.
  9. شب پیش از روز جراحی حتما باید استراحت کافی داشته باشید.
مراقبت های قبل و بعد از انجام ایمپلنت
مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت

  1. در ساعت های اولیه پس از عمل جراحی، در سکوت کامل دراز بکشید و استراحت کنید، توجه داشته باشید که سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
  2. برای جلوگیری از سرگیجه همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید، برای مثال اگر در حالت خوابیده هستید و می خواهید بلند شوید ابتدا به آرامی چند لحظه در جای خود بنشینید و سپس به آرامی بایستید.
  3. بعد از کشیدن بخیه، پس از گذشت حداقل سه روز تمامی نواحی اطراف ایمپلنت را باید مسواک بزنید.
  4. بعد از نوشیدن و صرف مواد غذایی به منظور جلوگیری از تجمع میکروب و جرم در ناحیه انجام ایمپلنت، حتما از دهان شویه استفاده کنید.
  5. دقت داشته باشید جهت تمیز کردن نواحی ایمپلنت نباید از خلال دندان و لوازم تیز استفاده کنید.
  6. استفاده از مسواک حداقل به مدت  72 ساعت در نواحی ایملپنت ممنوع می‌باشد.
  7. از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی بپرهیزید.
  8. بلافاصله پس از صرف مواد قندی، باقی مانده آن را از نواحی ایمپلنت پاک نمایید.
  9. به مدت یک روز پس از انجام ایمپلنت باید از غذاهای سرد و نرم استفاده کنید. استفاده از غذای گرم به مدت 24 ساعت ممنوع می باشد.
  10. بیست روز اول پس از جراحی لطفا از جویدن غذا بپرهیزید.
  11. بهتر است پس از جراحی ایمپلنت مایعات به مقدار زیاد مصرف شود.
  12. استفاده از هرگونه نوشیدنی گازدار به مدت حداقل 72 ساعت برای فردی که عمل جراحی ایمپلنت داشته است ممنوع است.
  13. دقت داشته باشید پس از انجام ایمپلمنت ممکن است کمی خونابه در دهان شما جمع شود لطفا  دستمال خود را جلوی دهان گرفته و به آرامی آن را خارج کنید زیرا خارج کردن آب دهان با شدت باعث ایجاد خون ریزی و فشار به دندان شما می گردد.
  14. تمامی داروهایی که به توصیه پزشک برای شما تجویز شده است را تا آخر مصرف نموده و آن را سر خود  قطع نکنید.
  15. بعد از انجام ایمپلنت بهتر است از کمپرس یخ برای کاهش التهاب و تورم در محل جراحی استفاده کنید معمولا 24 تا 72 ساعت پس از انجام عمل جراحی این اتفاق رخ خواهد داد.
  16. هنگام خوابیدن باید بالشت شما طوری قرار گیرد که زیر سر شما بلندتر باشد تا در ناحیه جراحی ایمپلنت خون جمع نشود و متورم‌تر نشود.
  17. حداکثر تا دو ساعت پس از انجام ایمپلنت، بسته گازی که پزشک روی دندان شما قرار داده است را با کمی فشار نگهدارید و سپس دور بیاندازید. دقت داشته باشید گاز در محل درستی قرار گرفته باشد.پس از گذشت دو ساعت هر 45 دقیقه گاز را تعویض کنید و گاز جدید روی محل ایمپلنت قرار دهید.
  18. پس از انجام ایمپلنت به هیچ عنوان شما مجوز انجام ورزش‌های سنگین را ندارید. به طور مثال شما نباید برای مدت زمان حداقل یک ماه اجسام سنگین وزن را جا به جا کنید. البته قابل ذکر است که ورزش‌های سبک نیز به مدت دو روز ممنوع است.
  19. حتما 24 ساعت بعد از انجام ایمپلنت، روزی 3 بار دهان خود را با دهان شویه بشوئید. برای شستشوی دهان علاوه بر استفاده از دهانشویه می توان از یک لیوان آب ولرم و یک قاشق چایخوری نمک نیز استفاده کرد.
  20. سعی کنید پس از انجام ایمپلنت حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.
  21. پس از انجام ایمپلنت دیگر باید با شکستن پسته یا بادام با دندان خداحافظی کنید.
نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی