مراقبت های بعد از کشیدن دندان

• بهتر است حداقل در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان خوب استراحت کنید.
  • خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن به مدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از 1 ساعت خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمایید چون این اقدامات ممکن است هر لخته ای که تشکیل می شود را از بین ببرد و بر زمان بهبود تأثیر بگذارد. ولی از فردای روز کشیدن دندان، می توانید دهان خود را  با آب نمک رقیق و دهانشویه غرغره نمایید. از مسواک زدن در سمت دندان کشیده شده تا 24 ساعت خودداری کنید.
  • بعد از جراحی و کشیدن دندان، تورم و درد از عوارض قابل انتظار می باشد که در صورت ادامه دار و یا بیشتر شدن تورم و درد و بد بو شدن دهان باید با مطب و یا کلینیک تماس بگیرید.
مراقبت های بعد از کشیدن دندان
  • پس از کشیدن دندان، گاز استریل را حداقل نیم ساعت با فشار میان دندان ها نگهدارید. آب دهان را قورت دهید، از مک زدن و خالی کردن آب دهان به علت ایجاد خونریزی خودداری نمایید.
  • هنگام خوابیدن از بالش های اضافی برای بلند کردن سر استفاده کنید.
  • اگر خونریزی، به مدت چند ساعت پس از عمل ادامه یابد، یک چای کیسه ای مرطوب، بر روی محل زخم قرار دهید. اسید تانیک موجود درچای سیاه، به روند لخته شدن کمک می کند.
  • یکی از عوارض نامطلوب و پیش بینی نشده که ممکن است بعد از 2 روز یا بیشتر بعد از کشیدن دندان بوجود بیاید، ایجاد یک حفره خشک است که درد شدیدی دارد، جهت درمان و کاهش این درد به مطب دندانپزشک مراجعه نمایید. از علائم و نشانه های این عارضه می توان به درد شدید و بوی دهان 2-3 روز بعد از کشیدن دندان اشاره نمود.
  • تا یک هفته از سمت دندان جراحی شده غذا نخورید و تا 24 ساعت مسواک نزنید و 2 هفته بعد از جراحی در صورت داشتن بخیه، برای کشیدن بخیه به مطب و یا کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید.
  • حداقل تا 48 ساعت بعد از جراحی و کشیدن دندان، از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات خودداری نمایید.
مراقبت های بعد از کشیدن دندان
  • در صورت تجویز دارو قبل یا بعد از کشیدن دندان توسط دندانپزشک، حتماً آن ها را مرتب و منظم استفاده کنید.
  • در کودکان به علت ماندگاری بی حسی 3-4 ساعت بعد از کشیدن دندان، مراقب گاز گرفتگی گونه و لب توسط آن ها باشید.
  • پس از جراحی های داخل دهان و یا بیرون آوردن چند دندان مخصوصاً اگر بهداشت دهان مطلوب نبوده باشد، تب و افزایش درجه حرارت بدن به میزان اندک طبیعی است که در صورت بروز تب شدید بهتر است با کلینیک تماس بگیرید.
  • می توان از کیسه یخ برای کاهش درد استفاده کرد. کیسه یخ را، به مدت حداقل 2 ساعت و به شکل 10 دقیقه در میان، بر روی ناحیه جراحی قرار دهید.
  • به مدت 24 تا 48 ساعت از خوردن غذاهای سفت و گرم و جویدنی بپرهیزید.
  • ترجیحاً در این مدت غذای نرم همچون سوپ، فرنی، پوره سیب زمینی خنک و غیره و نوشیدنی های خنک مصرف کنید.
  • از نوشیدن توسط نی و یا ایجاد مکش در دهان پرهیز کنید چون باعث از بین رفتن لخته های ایجاد شده و خونریزی می شود.
  • تا زمان کشیدن بخیه ها، از مسواک زدن روی ناحیه جراحی شده بپرهیزید.
نرم افزار مدیریت کلینیک و مطب دندانپزشکی کلینیک یار